“Tehnoloģijas nevar aizstāt skolotāja darbu, tās var tikai palīdzēt”

2021. gada 21. jūnijs

Nupat ir noslēdzies kārtējais mācību gads, jāsaka gan, ka krietni atšķirīgs no iepriekšējiem. Šajā mācību gadā skolotājiem nācās rast jaunu pieeju mācību procesa organizēšanai, kā arī pašiem mācīties daudz jauna un ļoti strauji ieviest tehnoloģiju izmantošanu mācību satura apguvei. Savā attālināto mācību pieredzē dalās Ventspils 4. vidusskolas matemātikas skolotāja un projekta “Pratne.lv – jaunāko skolas vecuma bērnu izglītībai” vadošā satura izstrādātāja Aiva Belte.

Ir aizvadīts krietni atšķirīgāks mācību gads kā iepriekšējie. Kādas ir jūsu atziņas pēc šī attālināto mācību perioda? Vai šis laiks jums iemācījis ko jaunu?
Pandēmijas laiks mācību procesu  ir ievirzījis  digitalizācijas virzienā. Es uzskatu, ka tas notiktu neizbēgami, taču šoreiz tas notika paātrinātā tempā. Skolotāji steigšus papildināja savas digitālās prasmes un šajā pusotra gada attālināto mācību laikā ieguva fantastiskas digitālās prasmes, kas man atklāja vēl neapjaustas iespējas mācīt “pa jaunam” un mācīt “citādāk”. Stundu struktūra un saturs pēc būtības nemainījās, taču metodes un stratēģijas mainījās kardināli. Daudzas mācību platformas pat piedāvā iesniegto darbu novērtēšanu, kas ir neapšaubāms ieguvums, kas var palielināt skolotāja darba potenciālu, jo skolotājs daudz laika pavada, labojot izglītojamo darbus un sniedzot atgriezenisko saiti, kas ir liela papildu slodze skolotājam.

Šis mācību gads bijis grūts kā skolotājiem, tā skolēniem. Ko jūs darījāt, kā organizējāt savu mācību darbu, lai arī attālināti noturētu jauniešu interesi un sniegtu viņiem nepieciešamās zināšanas?
Attālinātajā mācību procesā skolēniem bija iespēja pašiem plānot savu mācīšanās tempu un laiku – skolēns pēc savas izvēles veica vispirms to darbu, kurš likās interesantāks vai vienkāršāks. Skolēnam bija iespēja sazināties ar mani kā priekšmeta skolotāju vai klases audzinātāju, lai noskaidrotu nesaprastos jautājumus vai konsultētos par dažādām radušām situācijām. Skolēniem tika piedāvāti izvēles uzdevumi vai iesniedzamie darbi, tādējādi diferencējot mācību procesu. Šādā veidā skolēns pats var izvēlēties un izveidot savu mācīšanās tempu un stratēģiju, kā veiks uzdevumu vai iesniedzamo darbu.
Attālinātā mācību procesa laikā daudzi skolēni izmantoja dažādas elektroniskas palīgierīces, kuras nevarētu izmantot klātienes mācību procesā. Mums, skolotājiem, ir skolēnam jāmāca šīs palīgierīces izmantot jēgpilni, lai tās kalpotu kā pārbaudes rīks, nevis atbilžu sniedzējs.

Vai kādu no izmantotajām metodēm, rīkiem vēlaties ieviest arī savās klātienes mācību stundās?
Lai veicinātu skolēnu kvalitatīvu izglītības apguvi attālināto mācību laikā, aktīvi izmantoju dažādas mācīšanās platformas, kā Zoom, MS Teams,  Google classroom, kur  tiek pievienotas tekstuālas instrukcijas uzdevumu izpildei un mācīšanās organizēšanai, kas skolēniem attīsta pieradumu pilnveidot lasītprasmi un organizēt savu laiku mācību darba īstenošanai, kā arī uzņemties atbildību par veicamo darbu. Tas ir ļoti nozīmīgs faktors skolēna lasītprasmes un pašvadītas mācīšanās prasmes attīstīšanai.
Kā labs atgriezeniskās saites rīks  un zināšanu pārbaudes rīks kalpo Live worksheets. Lietojot šo vietni, skolēns var veikli sniegt atbildes uz skolotāja jautājumiem un tūlītēji arī redzēt savu rezultātu – redz, kur kļūdījies, un izdara secinājumus turpmākai darbībai.

Varētu teikt, ka šis mācību gads aizvadīts tehnoloģiju zīmē. Kā jūs skatāties uz tandēmu “tehnoloģijas un izglītība”?
Latvijas skolas aizvien labāk tiek aprīkotas ar digitālām tehnoloģijām un pedagogi aktīvi piedalās apmācībās, lai jēgpilni pielietotu tehnoloģijas mācību stundās. Skolās ienāk jauni pedagogi, kuru ikdiena ir digitālo rīku izmantošana daudzveidīgos uzdevumos mācību stundā. Mūsu valsts var līdzvērtīgi stāties blakus citām Eiropas valstīm mācību procesa digitalizācijas un skolēnu jēgpilnu digitālo prasmju pilnveidošanas ziņā.
Izmantojot tehnoloģijas mācību procesā, skolotāji izvērtē gan ieguvumus, gan riskus. Skolotājiem tiešsaistē ir vieglāk strādāt ar skolēniem, kuriem ir mācīšanās grūtības, jo ļoti viegli var atrast laiku komunicēt un mērķtiecīgi strādāt ar skolēnu individuāli, ļaujot skolēnam uzdot jautājumus par neskaidro.
Visspilgtākais secinājums man ir tas, ka attālinātās mācības tiešsaistē joprojām saglabā skolotāju kā galveno un vadošo mācīšanās procesa virzītāju skolēnam. Tehnoloģijas nevar aizstāt skolotāja darbu, tās var tikai palīdzēt. Vienmēr ir jāatceras, ka katrs skolēns ir individuāls un cilvēciskais faktors ir galvenais.

Ar kādām sajūtām vai cerībām gaidāt projektā izstrādātā mācību resursa Pratne.lv nonākšanu skolotāju rokās?
Pratne.lv izstrādātie parauguzdevumi skolēniem stimulēs aktīvo domāšanu, jo uzdevumos ir iekļauti četri grūtības līmeņi. Uzdevumu izstrādātāji ir padomājuši pat to, lai skolēnos attīstītu analīzes, klasificēšanas un sintēzes kognitīvās prasmes. Darbošanās Pratne.lv skolēnos attīstīs un pilnveidos vizuālās komunikācijas prasmes, palīdzēs labāk iegaumēt un apstrādāt informāciju, kā arī mudinās aktīvi iesaistīties domāšanas procesā. Skolēni ne tikai saņems informāciju, izmantojot atgādnes, bet arī zināšanas interpretēs ar jau esošajām. Uzdevumos ir iekļauta uzskatāma vizualizācija, kas padara uzdevumus acij tīkamus un mudina skolēnus ar tiem iepazīties un tos atrisināt.
Skolotājiem tiek dota izvēle pašiem atlasīt uzdevumus un veidot savai mācību stundai piemērotu uzdevumu kompleksu, kas sniedz plašas iespējas gan pārbaudīt jau zināmās prasmes, gan uzdot skolēniem uzdevumus jaunu zināšanu atklāsmei. Tas būs skolotājam ērts un mūsdienīgs rīks mācību procesa nodrošināšanai. Ceru, ka skolotāji novērtēs ieguldīto darbu un ar prieku to izmantos mācību procesā.
Esmu pateicīga par iespēju darboties šai projektā un būt klāt Pratne.lv tapšanā un uzdevumu izstrādē. Ceru uz turpmāku sadarbību, jo viss mainās un attīstītās uz pilnveidotu  digitalizāciju mācību procesā. Mūsu skolēni ir mūsu nākotnes veidotāji un tāpēc mēs, skolotāji, esam gatavi mācīt un mācīties “pa jaunam”.

Pratne.lv ir digitāls mācību un metodiskais līdzeklis jauna mācību satura ieviešanai pamatizglītības pakāpei 1.-3. klasei matemātikas apgūšanai. Mācību resurss Pratne.lv sniegs iespēju Latvijas skolotājiem elastīgi izmantot izstrādātos parauguzdevumus, kā arī pašiem skolotājiem tiks nodrošināta iespēja ērti veidot, pārveidot vai kombinēt esošos un jaunos interaktīvos mācību uzdevumus. Rezultātā skolotāja rīcībā būs universāls digitālais mācību un metodiskais līdzeklis, kurā var skolēnam nododamo individualizēto “zināšanu graudu” sagatavot atbilstoši skolēna uztveres īpatnībām, mācīšanas tipam, interesēm un nosūtīt šo uzdevumu kopu lietojumam uz attiecīgā skolēna attiecīgo mobilo viedierīci – telefonu vai planšeti.

Projektu Nr. 8.3.1.2/19/A/016 “Pratne.lv – jaunāko skolas vecuma bērnu izglītībai” īsteno SIA “TechGym” ar projekta partneriem-pilotskolām Ventspils 4. vidusskolu, Ķekavas vidusskolu un Valmieras Pārgaujas sākumskolu.
Projekts tiek īstenots Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu" 8.3.1.2. pasākuma "Digitālo mācību un metodisko līdzekļu izstrāde" pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas mērķa “Nodrošināt digitālo mācību un metodisko līdzekļu izstrādi jaunā mācību satura ieviešanai pirmsskolas izglītības un pamatizglītības pakāpē” ietvaros. Projekta kopējās izmaksas ir 106 334.74 EUR, kur programmas līdzfinansējums ir 74 434,32, bet pašu līdzfinansējums ir 31 900,42 EUR.

Vairāk informācijas:
Elīza Cimdiņa
SIA “TechGym”
Projekta asistente
Tel. nr.: +371 28683830
E-pasts: eliza.cimdina@vatp.lv

Šī publikācija atspoguļo autora viedokli un Eiropas Sociālais fonds neatbild par tajā ietvertās informācijas iespējamo izmantošanu.

Citas ziņas

Autors Līna Indriksone 2025. gada 18. februāris
Nodibinājums "Ventspils Augsto tehnoloģiju parks" (VATP), reģ. Nr. 40008088258, aicina pievienoties komandai enerģisku un mērķtiecīgu kolēģi – Klientu attiecību vadītāju. Ja Tevi aizrauj darbs ar B2B klientiem, piemīt lieliskas pārdošanas prasmes un Tev patīk sasniegt rezultātus, pievienojies mūsu komandai! Tavi pienākumi: Aktīvi meklēt un piesaistīt jaunus apmācību kursu dalībniekus un klientus Kurzemē Uzturēt ilgtermiņa sadarbību ar esošajiem klientiem, nodrošinot augstāko apkalpošanas kvalitāti Informēt klientus par apmācību kursiem, izzināt viņu vajadzības un piedāvāt piemērotākos risinājumus Piedalīties apmācību kursu organizēšanas procesā un sekot līdzi klientu pieredzei Analizēt tirgus tendences un konkurentu piedāvājumus, lai nodrošinātu efektīvu klientu piesaisti Sagatavot atskaites par piesaistes aktivitātēm un sasniegtajiem rezultātiem. No Tevis sagaidām: Iepriekšēja darba pieredze klientu apkalpošanas, pārdošanas vai attiecību vadības jomā, vēlams apmācību vai izglītības sektorā Teicamas komunikācijas un saskarsmes prasmes Spēja patstāvīgi organizēt darbu un pieņemt lēmumus Analītiskā domāšana un spēja risināt problēmas Labas datorprasmes (MS Office, CRM sistēmas) B kategorijas autovadītāja apliecība Vēlama pieredze darbā ar tiešsaistes grafiskā dizaina rīkiem (Canva u.c.). Vēlama augstākā izglītība (priekšroka tiks dota ar komercdarbību, mārketingu vai klientu apkalpošanu saistītā jomā) Mēs piedāvājam: Bruto atalgojumu no 1600 EUR Stabilu un dinamisku darbu uzņēmumā, kas aktīvi aug un attīstās Iespēju pilnveidot savas profesionālās prasmes un augt kopā ar mums  Apmaksātas telefonsarunas un mobilo internetu Draudzīgu un atsaucīgu kolektīvu Veselības apdrošināšanu pēc pārbaudes laika. Ja šis piedāvājums raksturo Tevi, līdz 2025. gada 28. februārim gaidīsim Tavu pieteikumu uz e-pastu cv@vatp.lv ar norādi "Klientu attiecību vadītājs". Pateicamies ikvienam pretendentam tomēr lūdzam ņemt vērā, ka sazināsimies ar tiem pretendentiem, kas tiks virzīti nākamajai atlases kārtai. Ja nesazināmies ar Jums 3 nedēļu laikā kopš dienas, kad esat mums nosūtījis/-usi savu CV, lūdzam uzskatīt, ka nākamajai kārtai neesat izvirzīts/-a.
Autors Līna Indriksone 2025. gada 12. februāris
Tavam uzņēmumam ir ideja par jauna digitāla produkta vai pakalpojuma izstrādi, vai vēlies attīstīt jau esošo? Šī mācību programma ir izveidota, lai palīdzētu uzņēmumiem attīstīt un ieviest jaunus digitālos produktus un pakalpojumus, izmantojot stratēģiskas pieejas un digitālos rīkus. Tās ietvaros uzņēmumi strādās kopā ar biznesa un tehnoloģiju ekspertiem. 
Autors Līna Indriksone 2025. gada 4. februāris
Ventspils dizaina darbnīca “RADE” kopā ar projekta "Circular spaces" partneriem no 5 valstīm – Norvēģijas, Dānijas, Vācijas, Lietuvas un Latvijas – aicina jebkuru interesentu šī gada 5. martā piedalīties konferencē “Apritīgas koprades darbnīcas”. Reģistrēšanās līdz 28. februārim šajā saitē: bitly.cx/jbxsn . Piedalīties iespējams gan tiešsaistē, gan klātienē Valmierā viesnīcā “Wolmar” (Tērbatas iela 16A, Valmiera). Konferencē pulcēsies nozares eksperti, meikeri, dizaineri un inovatori no Baltijas jūras reģiona, un tajā tiks izcelta koprades darbnīcu loma aprites ekonomikas principu veicināšanā, materiālu atkārtotas izmantošanas veicināšanā un ilgtspējīgu inovāciju attīstībā. Pasākumā gaidāmi iedvesmojoši lektori un aizraujoša paneļdiskusija. Eksperti un pārstāvji no koprades darbnīcām Dānijā, Latvijā, Norvēģijā un Vācijā dalīsies pieredzē un diskutēs, kā koprades darbnīcas var veicināt ilgtspējīgus uzņēmējdarbības modeļus, samazināt atkritumu daudzumu un stiprināt kopienas virzītas inovācijas. Programmā gaidāma prezentācija par aprites ekonomiku būvniecībā, ar to uzstāsies arhitekte, Vidzemes Augstskolas Inženierzinātņu fakultātes Arhitektūra un būvniecība studiju virziena direktore Marijas Katrīna Dambe. Pieredzē dalīsies Arno Vaģelis, SIA “V.L.T.” projektu vadītājs, pastāstot par ilgtspējīgu iepakojumu un otrreizēju pārstrādi. Konferences dalībniekus iedvesmos Karīnas Vītiņas un Līvas Birkavas stāsts par projekta “Circular spaces” ietvaros izstrādātajiem inovatīvajiem produktiem, kas izstrādāti pēc aprites ekonomikas principiem. Lai demonstrētu un iedvesmotu unikālu aprites ideju radīšanai, notiks darbnīca, kurā katrs dalībnieks varēs radīt kaut ko jaunu no atkārtoti izmantojamiem materiāliem, pielietojot aprites ekonomikas principus. Reģistrējieties pasākumam, lai paplašinātu savu redzesloku par aprites ekonomiku un tās principu integrēšanu radošā darbā un uzņēmējdarbībā! Pasākuma darba valoda – angļu. Vietu skaits pasākumā ierobežots. Pasākuma programma .pdf formātā pieejama šeit . Pasākums tiek organizēts Interreg Baltijas jūras reģiona programmas finansētā projekta “Circular spaces” ietvaros. Projekta mērķis ir izveidot un stiprināt apritīgu koprades darbnīcu tīklu - sadarbības centrus, kuros radošums, ilgtspēja un resursu efektivitāte apvienojas, lai risinātu vides un ekonomikas problēmas.
Autors Aleksandra Serebrjakova 2024. gada 12. decembris
Ventspils Augsto tehnoloģiju parks (VATP) projekta “BSI_4Women” ietvaros ir uzsācis īstenot inkubācijas programmu, kurā apstiprinātas četras apņēmīgas sievietes, kuras uz dzīvi Ventspilī pārcēlušās no Ukrainas. Šī gada 11. decembrī notika programmas atklāšanas pasākums, kurā piedalījās gan pašas dalībnieces, gan uzņēmēji, kas dalījās savos pieredzes stāstos.  Pasākuma mērķis bija apspriest inkubācijas programmas struktūru, īstenošanas kārtību un saņemamo atbalstu biznesa idejas īstenošanai. Iniciatīvas ietvaros dalībniecēm četru mēnešu garumā tiks nodrošināts mentors, kurš vadīs inkubācijas procesu. Tāpat tiks organizētas klātienes un tiešsaistes apmācības un nodrošinātas konsultācijas ar nepieciešamajiem ekspertiem. Dalībniecēm būs iespējams saņemt atbalstu arī savas idejas prototipēšanai. Atklāšanas pasākuma laikā ar savu pieredzi dalījās apģērbu zīmola “Kukle Clothing” īpašniece Ksenija Kukle, kura pirms vairākiem gadiem no Ukrainas pārcēlās uz dzīvi Latvijā un šobrīd dzīvo Ventspilī. Ksenija stāstīja par dzīvi Ukrainā, pārcelšanos uz Latviju un biznesa veidošanu. Ar pieredzi dalījās arī Ventspils uzņēmuma SIA “Trempel” īpašnieks Aleksandrs Bobrovs. Uzņēmums ražo apģērbu un aksesuāru pakaramos, kas izgatavoti no ekoloģiskiem materiāliem, tajā skaitā kartona un koka. Pasākumā viesojās arī masiere un veselības trenere Liene Matvejeva, kas atvērusi savu salonu Ventspilī. Projekta mērķis ir palīdzēt sieviešu dzimuma pārstāvju bēglēm no Ukrainas un ārpus tās dibināt savu biznesu un kļūt par aktīvām sabiedrības loceklēm. Projektā piedalās septiņi partneri no Baltijas jūras reģiona valstīm – Žešovas reģionālās attīstības aģentūra (Polija), Mēres un Rumsdāles apgabala pārvalde (Norvēģija), Centrālā Dānijas Biznesa centrs (Dānija), Tallinas zinātnes parks “Tehnopol” (Igaunija), Kauņas Tehnoloģiju un zinātnes parks (Lietuva), nodibinājums “Ventspils Augsto Tehnoloģiju parks” (Latvija), Dalarnas zinātnes parks (Zviedrija). Aktivitātes tiek īstenotas Eiropas Savienības INTERREG Baltijas jūras reģiona programmas projekta “The Baltic Sea Initiative for the Development of Business Activity of Refugee Women” (projekta Nr. #C003) ietvaros. Vairāk informācijas: www.vatp.lv/projekti/bsi4women .
Atvērt vairāk ziņu
Share by: